Pokemon bevat inspirerende lessen die ook managers in gemeentelijke organisaties kunnen gebruiken om hun medewerkers in beweging te krijgen.
Als je weet hoe moeilijk het is om pubers in beweging te krijgen, en je ziet tegelijkertijd dat ze (bijna) maniakaal achter Pokemon aanlopen, dan hebben de makers van het spel kennelijk iets goed gedaan. Pokemon bevat inspiratie die ook managers in gemeentelijke organisaties kunnen gebruiken om medewerkers in beweging te krijgen. De schrijver van een blog op People Results heeft de zes belangrijkste Pokemon-lessen voor managers op een rij gezet.
1. Het spel kent een duidelijke structuur
Zorg in de organisatie voor een heldere structuur met duidelijke rollen, verantwoordelijkheden en autoriteit. Veel onderlinge spanning verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer iedereen snapt wie waarvoor verantwoordelijk en wie waarop aanspreekbaar is. Een duidelijke structuur zorgt ervoor dat werk niet blijft liggen, noch dubbelop wordt gedaan. Bovendien kom je niet op het territorium van de ander. Duidelijkheid kan heel motiverend zijn!
2. Spelers ontvangen onmiddellijk feedback
Geef regelmatig feedback op het functioneren van mensen – zo krijgen mensen inzicht in hoe ze het doen in relatie tot de organisatieverwachtingen. Sommige mensen hebben meer feedback nodig dan anderen, vergeet dat niet. Als jij iemand bent die minder vaak kudo’s nodig heeft om te kunnen functioneren, dan wil dat niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Hier zijn trouwens nog wat meer tips voor feedback. En trouwens, ook voor hoogvliegers is het motiverend wanneer de laagvliegers tijdige feedback krijgen en verantwoordelijk worden gehouden voor hun functioneren.
3. Spelers krijgen haalbare doelen
Stel uitdagende maar haalbare doelen. Het is in organisaties heel gebruikelijk om doelen te stellen, je hebt immers een manier nodig om performance te meten zodat je die kunt ontwikkelen. Maar je wil die doelen wel in samenspraak bedenken met degene voor wie ze gaan gelden. Neem de tijd om de persoonlijke ontwikkeldoelen van het individu af te stemmen op het werk van de organisatie. Op die manier raken mensen betrokken, en willen ze hun uiterste best doen om de doelen ook te halen.
4. Spelers worden uitgenodigd om erop uit te gaan
Stimuleer mensen in je eigen organisatie om over de schutting te kijken! Als ergens een kans voorbij komt om elders (tijdelijk) ervaring op te doen in een project, bij een redactie, in een samenwerkingsverband et cetera, juich dat dan toe! Want mensen zullen niet alleen veel nieuwe kennis opdoen, maar ook hun netwerk flink uitbreiden. Dit verwijdt hun perspectief, iets wat op termijn heel positief voor jouw organisatie kan uitpakken.
5. Spelers groeien in hun waarneming en aandacht
Geef mensen nieuwe (verantwoordelijke) taken of nodig ze uit bij topbijeenkomsten. Dit haalt ze behoorlijk uit hun comfortzone, en dat is nou nét het moment waarop mensen het allerbeste uit zichzelf weten te halen.
6. Pokemon schijnt heel erg leuk te zijn
Zorg voor een beetje plezier op het werk. Want eerlijk is eerlijk, we brengen zóveel tijd op ons werk door dat het wel héél erg vervelend wordt wanneer er meer stress dan plezier is. Leidinggevenden zetten de toon in een organisatie en kunnen ervoor kiezen om óf doodserieus te zijn, óf er een plezierige tijd van te maken.
G.R. Rebergen says
Er blijkt in deze column helaas niets anders onder de zon dan meeliften op andermans succes. Een slecht voorbeeld voor de advieswereld van een adviseur die toegevoegde waarde predikt.